Communicatie: Blijf de baas over je eigen tijd en energie

Er was een tijd dat communicatie eenvoudig was. Je had één vaste telefoon met een draad, en als je geluk had, was de draad lang genoeg om buiten te bellen. Toen het internet zijn intrede deed, veranderden de communicaties. Opeens konden we e-mails versturen, al was dat in het begin niet goedkoop. Het was normaal om een paar dagen te wachten op een antwoord.

De technologie ontwikkelde zich en kwam er steeds meer communicatie bij. Aan alle trends deed ik vrij snel mee: chatboxen, icq, MNS, telefoon met internettoegang, Hyves, LinkedIn,Twitter en Google+. Als social media-expert vertelde ik mensen enthousiast hoe al die platformen werkten, hoe ze alles konden bijhouden en hun online aanwezigheid effectief konden beheren. Ik vertelde iedereen dat je al je communicatiekanalen goed in de gaten moet houden omdat het niet gepast is pas na een dag te reageren. Destijds paste dat ook nog wel in een kwartier per dag, weliswaar verspreid over 3 momenten.

Vandaag de dag zijn de verwachtingen torenhoog. Veel mensen verwachten binnen een uur een reactie, ongeacht het platform. Het aantal communicatiekanalen is alleen maar toegenomen, en hoewel er tools zijn om alles te stroomlijnen, is het nooit genoeg en red je het niet meer met een kwartiertje per dag. Daarom besloot ik 4,5 jaar geleden om al die kanalen één voor één een tijdje uit te schakelen, als experiment. Wat is de echte meerwaarde van al die communicatie?

Dat experiment werd gedwongen verlengd toen het een tijd niet goed ging met mijn gezondheid. Ik was genoodzaakt alles tot een minimum te beperken: nauwelijks meer op Twitter of LinkedIn, alleen essentiële e-mails beantwoorden en Facebook nog maar mondjesmaat bijhouden. Wat ik ontdekte was verrassend: ik miste het niet. Sterker nog, ik voelde me opgelucht. Al die versplinterde communicatie bleek een bron van frustratie, en ik begon steeds meer waarde te hechten aan rust en focus.

De prijs van altijd online zijn

Versplinterde communicatie kan veel stress veroorzaken. De constante stroom van berichten via e-mail, Facebook, WhatsApp en andere kanalen zorgt ervoor dat je nooit echt ‘uit’ kunt staan. Het creëert een gevoel van druk om altijd beschikbaar te zijn, wat op de lange termijn mentaal uitputtend kan zijn.

Daarnaast leidt het tot miscommunicatie. Toen iemand mij voor een opdracht probeerde te bereiken via Facebook, belandde hun bericht in de ‘overige’ map omdat we geen Facebook-vrienden waren. Ik zag het te laat, en liep daardoor een kans mis. Dit soort situaties dwingen je om kritisch na te denken: zijn al die communicatiekanalen echt zo nuttig als ze lijken?

Hoe versplinterde communicatie je welzijn beïnvloedt

Wat we vaak vergeten, is dat al die verbondenheid niet altijd positieve effecten heeft. Het voortdurend moeten schakelen tussen verschillende kanalen versnipperd je aandacht en energie. Veel mensen ervaren hierdoor stress, onrust en een verminderde concentratie. Het idee dat we voortdurend bereikbaar moeten zijn, creëert een druk die niet alleen vermoeiend is, maar ook je gezondheid negatief kan beïnvloeden doordat het voor stress zorgt.

Als coach zie ik hoe deze constante stroom van communicatie een directe invloed kan hebben op het welzijn van mijn cliënten. Het kan leiden tot een opgejaagd gevoel en het idee dat je nooit genoeg doet, simpelweg omdat je inbox nooit leeg is en je telefoon nooit stil blijft.

Hoe creëer je meer rust en overzicht?

Wil je meer rust en overzicht in je leven? Hier zijn enkele stappen die ik vaak aanraad:

  • Beperk het aantal kanalen: Kies één of twee primaire kanalen voor je communicatie en laat mensen weten dat je daar het beste bereikbaar bent. Zo houd je overzicht en voorkom je dat je berichten mist.
  • Stel duidelijke grenzen: Geef aan wanneer je beschikbaar bent en wanneer niet. Het is oké om niet altijd direct te reageren. Creëer momenten waarop je je volledig loskoppelt van je telefoon en andere communicatie.
  • Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit: In plaats van overal snel op te reageren, neem je de tijd om echt contact te maken. Ga weer eens persoonlijk met iemand praten, zonder afleiding van schermen. Dit zorgt niet alleen voor diepere gesprekken, maar vermindert ook de druk die digitale communicatie met zich meebrengt.